~ Untuk laman sosial, kita ada 'Mukabuku'. Untuk laman bolasepak santai, kita ada 'Mukabola' ~


- Za8 VDSar, Founder.
- Halu Zal-Sai, Producer.

29 March 2012

Aksi Antarabangsa di Likas - Sejarah Tercipta

pentas Liga Super yang direhatkan selama 1minggu hampir2 membuat peminat2 bola sepak di seluruh Malaysia mati kutu, hilang punca dan yang paling teruk, hilang selera makan nasi. untuk melepaskan gian, siaran bola sepak Eropah di television menjadi alternatif, tidak kurang juga yang beralih menonton perlawanan kompetetif peringkat daerah dan peringkat kampung masing.

untuk yang menyokong kerana pengaruh rakan sebaya, mereka mencari alternatif di refleksologi tapi aktiviti yang dijalankan masih tidak dapat dikenalpasti.

aku tenang ja layan movie di rumah. keh3

tapi penduduk di Sabah lebih bertuah kerana jurulatih pasukan Harimau Malaya telah memilih pasukan Sabahawks sebagai rakan sparring mereka untuk menguji kemampuan pemain-pemain kebangsaan. tarikh yang dipilih adalah pada tanggal 24 Februari 2012. maka, berseri2 lah muka peminat2 yang pergi membeli tiket di stadium seawal jam2 petang.

aku beli tiket jam4. escape kerja. keh3.

perlawanan ini merupakan satu momen bersejarah kerana inilah kali pertama pasukan kebangsaan memilih pasukan Sabah untuk mengadakan perlawanan persahabatan. perlawanan ini juga menjadi lebih bermakna kerana seorang pemain Sabah iaitu Shaharudin Yakup@Buncoi telah menerima panggilan untuk berlatih bersama skuad kebangsaan.

dengar2 Buncoi ni sudah bertunang dengan budak sekolah aku dulu. bak kata orang2 tua, di belakang mamat yang berjaya, ada seorang wanita yang mendorongnya. kadang2 lebih dari seorang.

ok. makin panjang taip, makin mengarut pulak aku ni.

kita direct to the point.

pemain2 sedang memanaskan enjin

perlawanan malam itu dimulakan tepat jam 8.15 waktu tempatan. penonton yang hadir mencecah 20,ooo orang. stadium penuh. pertama kali dalam sejarah hidup aku lepas jadi orang berguna ni nampak kejadian sebegini berlaku di Stadium Likas. bersama admin Ha Fei Z yang datang ke KK semata2 untuk perlawanan ini, Halu Zal n awie ferdinand, kami memilih tempat di sebelah North Borneo Ultras. berbekalkan sebungkus buah-buahan tempatan yang dipanggil "mata kucing", kami menonton dengan penuh rasa teruja.

mata kucing satu kilo 5ringgitttt!!!!

pasukan Sabah menguasai hampir keseluruhan babak pertama dengan meninggalkan pasukan kebanngsaan dihadkan peluang hanya melalui counter attack. beberapa peluang keemasan dicipta tetapi pemain Sabah gagal menemui sentuhan penyudah untuk merobek gawang Harimau Malaya. Buncoi yang memulakan perlawanan di sayap kanan dirantai pergerakannya dengan kemas oleh Alto Linus.

semangat luar biasa yang ditunjukkan oleh pasukan Sabah ini mungkin kerana ingin menunjukkan keupayaan mereka kepada Dato' Rajagobal dengan harapan mereka akan dipillih menyarung jersi kebangsaan. separuh masa pertama berakhir seri tanpa jaringan.

banyak pertukaran dibuat pada separuh masa ke-2 oleh pasukan Sabah dan Harimau. perlawanan kembali rancak dengan beberapa siri serangan dari kedua2 pasukan diselangselikan dengan alunan Ombak Rindu yang dicetuskan oleh NBU. tidak kurang juga admin yang leka menjamah mata kucing tanpa mempedulikan keadaan sekeliling.

"amboi sedapnya mata kucing. apatah lagi kalau free" ujar awie sambil disokong oleh Ha Fei Z

tidak lupa juga pengadil yang subjek kutukan apabila membatalkan 2 gol Sabah kerana offside dan handball.

dan sekali lagi, semasa aku layan ombak, gol pasukan Harimau dijaringkan hasil dari sepakan jarak jauh Bunyamin Omar kalau tidak silap aku, yang menewaskan Irwan Jamil. aku bengang betul la. datang stadium tapi xtengok gol. apadaaaa~


kedudukan 1-0 kekal hingga ke wisel penamat.

sekian. terima kasih.

oh hampir terlupa. sejarah ini lebih hebat dari sejarah yang tercipta dalam gambar di bawah.

bangang. bangang dan bangang lagi. sejarah my a**.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...